Dünyanın En Tehlikeli Yolları – Kemaliye Taş Yolu

1 Yorum 2664 kişi okudu

“Dünyanın en zorlu yolları” arasında gösterilen ve 1870’de inşasına başlanan Kemaliyeliler Taş Yolu, Karanlık Kanyon’un geçit vermeyen kayalıklarını ilkel aletlerle oyan ve adeta iğneyle kuyu kazan yöre halkı tarafından 132 yıllık çalışma sonucunda açılabilmiş

Adrenalin Tavan

2Teker 2Yürek Quick Routes serüvenimizde bizi en çok heyecanlandıran yerlerden biriydi Erzincan Kemaliye Taş Yolu. Dünyanın En Tehlikeli Yolları arasında gösterilmesi bu heyecanımızı da 2 katına çıkardı açıkçası.

Bilmediğimiz bir yola süreceksek, klasik eşya ve motosiklet kontrollerimizi yaptıktan sonra özellikle yakıt depomuzu da full doldurmaya dikkat ederiz. Ancak Divriği’den ayrılırken benzinliğe uğramadan çıktık. Biraz hesaplama yanlışı oldu aslında. Yola çıktıktan yaklaşık 10 km sonra benzin uyarı ışığı yandı. Ama “nasılsa 75km daha yolumuz var, elbet bir benzinlik bulunur” diye düşündük. Keşke o 10km’yi geri dönseymişiz.

Yolumuz dağlık ama nefis manzaralar içerisinden devam ederken tabi bu arada aklımızdan çıkmayan benzini bulabilmeyi de ümit ediyoruz. Benzin ışığının 45km’dir yandığını görünce ise önce ufak bir heyecan basmadı değil. Ufak heyecan mı dedim ama çok aha fazlasıydı.Çünkü; motorumuzu daha önce bu şekilde en fazla 50km sürebilmiştik ve tesadüfen test etmiştik. Bizim önümüzde daha 20km’miz var. Durup hemen navigasyondan yol üzerinde benzinlik var mı baktık. Karşımıza iki seçenek çıktı. Ya 25 km rota dışına çıkıp benzin alıp 25 km geri dönerek rotaya geri gireceğiz ya da 20km daha rota içerisinde sürmeye devam edeceğiz ve Kemaliye girişindeki benzinliğe gireceğiz.

Ama sorun şu ki; rota dışına çıkarsak benzinliğe de yetişemeyebiliriz. Rotada kalırsak ve olur da Kemaliyeliler Taş Yolunun içerisinde kalırsak, telefon çekmiyor olacak. Taş tünel içerisinde ya da Karanlık Kanyon içerisinde bir uçurum kenarında, ışıksız ve çok ıssız bir noktada kalacağız.  Bu arada da Kemaliyeliler Taş Yolunun kapalı olduğuna dair bilgiler gelmişti takipçilerimizden. Hangi akla hizmet ise zor olanı seçtik o anda.  Ve rota da kalmayı tercih ettik.

Yola devam ederken ne olur olmaz diye de yüksek vites düşük hız taktiği ve uygun yerlerde doğru olmasa da mecburiyetten kontak kapatarak sürmeye devam ettik. Hızımızı çok düşürdüğümüz için geciktik biz taş yola yaklaşırken hava da kararmaya başladı. Motor sırtımızda gidiyor desek yeridir. Ben Dilek’i daha fazla da korkutmamak için sürekli olarak intercomdan “yetişeceğiz” falan desem de motor çoktan öksürmeye başladı. Adı üstünde Karanlık Kanyon. İşte bu durumda girdik taş yola.

Zifiri Karanlık

Taş yol başladı, tünellerin içi zifiri karanlık. Yol toprak zemin, tünelden çıkıyoruz uçurumun kenarından gidiyoruz, karşıdan araç gelse birinin uygun yer bulup kenarda beklemesi gerekli ki diğeri geçebilsin. Avuç içlerim terlemeye başladı tabi. Yolun kapalı olduğu söylenen bölgeye geldik. Dağlardan toprak akmış daha önce gündüz biraz çalışılmış belli, araçların birçoğu o bölgede kalmış. Tabi bu saatte işçiler gitmiş. Biz de bakakaldık önce. Ama geçmemiz gerek. Uygun bir yer bulduk. Uygun derken, sadece motosikleti zorlarsan geçebileceği bir uygunluk işte. Bu kısmı da terleye terleye geçtik, neyse ki… Aksi halde motoru orada bırakıp, zifiri karanlıkta taş yoldan en az 10km yürüyerek benzinliğe varabiliriz. En kötü benzin alıp geliriz diye düşünüyoruz. Züğürt tesellisi işte. Motor öksüre tıksıra tünellerden çıktık.

Kemaliye girişindeki benzinliğe vardığımızda, motoru pompa başında bırakır bırakmaz inip birbirimize bakıp bir “oh” çekmişliğimiz var. Çok zor bir geçiş oldu. Hiç bir şey görmedik, çekim yapamadık, yaşadığımız streste cabası. Yarın tadını çıkaracağız.

Benzinlikte biraz kendimize geldikten ve birkaç çay içtikten sonra, Kemaliye’de kamp yapmayı planladığımız Doğaperest Camping’e vardık.

Dünyanın En Zorlu Yollarından Biri

Kemaliyeliler Taş Yolu, dünyanın en zorlu yollarından biri olarak gösteriliyor. Taş Yol denmesinin sebebi zeminin taş olması falan değil. Arnavut kaldırımı ise hiç değil. Öyle ki bizzat taşın içinden süreceksiniz. Buraya gelmeyi düşünüyor ve biraz da adrenalin istiyorsanız kesinlikle Divriği’den Kemaliye’ye süreceksiniz. İliç yol ayrımına geldiğinizde de Taş Yol tabelasını takip etmelisiniz.

Yapımı 132 yıl süren, halkın dağı el gücü ile deldiği Kemaliyeliler taş yolunun zemini toprak, yer yer de çakıl kaplı bir yol. Çok sayıda tünelden geçiyorsunuz, bir yanınız keskin uçurum. Aşağı bakarsanız sağlam bir yükseklik görüyorsunuz. Çok bakmayın malum yol çok dar. Taş tünellerden geçtiğiniz yol toplam 8 km ama 80km gibi gelebilir. Biraz kondisyon ve maksimum dikkat istiyor. Yolda karşıdan gelen aracı görmeniz de çok zor. Ama manzara ve sürüş deneyimi gerçekten paha biçilemez.

Biz yolu birkaç defa gidip geldik. Şurada fotoğraf çekelim, drone’u buradan kaldıralım. Şöyle video çekelim, böyle poz ver derken fark etmeden akşamı da yaptık.

Yine Drone Stresi

Tünelleri geçerken havalandırma delikleri gibi kocaman delikler göreceksiniz. Biz mizanseni hazırladık. O koca deliklerin birinde motorumuz arkamızda olacak. Biz uçurum kenarına oturup drone’u o delikten uçuracak ve karşıdan fotoğraf / video çekeceğiz. Plan güzel ama drone kullanmakta daha yeniyim. Neyse kaldırdık. Karşıdan çekimleri yapıyoruz. Ama kendimizi kaptırmışız ve pili son ana kadar kullanmışım. Alet pilim bitiyor nidalarına başlayınca aldı bizi bi panik. Eeee aşağısı uçurum ve sonu Fırat. Drone’u aynı delikten içeri almamız lazım. Oyalanırken drone otomatik olarak uygun yere inmeye çalışıyor, ben delikten içeri almaya çalışıyorum. Bir kaos ve panik. Delikten içeri sokarken çarptım, gözümüzün önünde aşağı düşerken son bi gayret toparladım içeri tam sokacağım, tehlike algısından dolayı inmez. Aslında çözümü var ama panikten aklıma gelmiyor. Drone düşmemek için kendisine uygun yer bulmaya çalışıyor. Aman yarabbi. Dilek resmen üzerine atladı ama panikle pervanenin döndüğü yerden tutmaya çalıştı ve tabi parmağına ufak bir kesik attı o pervaneler. Önemli bir şey yok ama canı çok acıdı. Neyse drone kurtarıldı ve sakinledik. Birbirimize bakıp, sinirlerimiz boşaldı ve kendimize gülmeye başladık. Keşke o anları çeken birileri olsaydı. Resmen drone ile savaşan motorcu bir çift 😀

Kamp yerimiz güzel ve rahat ya tekrar gelmek üzere kampa geri döndük. Karanlık Kanyon’da tekne turu, Apcağa köyü ve Kemaliye heyecanını ertesi güne bıraktık. Doğaperest Camping yazımızı mutlaka okumalısınız.

Gizemli Yol

Dar ve toprak bir yoldan sürüyorsunuz, bir yanınız uçurum. Bir tünelden çıkıp, diğerine iz bırakıyor tekeriniz. Girdiğiniz her taş tünelin ucundan sızan ışık, yeni bir manzara vaad ediyor size. Soğuk tüneller korkutmuyor ama çok gizemli bir havası var. İçerideki sessizliği sadece motosikletinizin yankılanan sesi bozuyor. Heyecan verici ve ilginç bir deneyim. Yol anılarımızın en özel bölümüne aldık, kabul ettik.  Videoyu mutlaka izleyin, ne demek istediğimizi anlayacaksınız.

Bu arada 2Teker 2Yürek youtube kanalımıza da abone olmayı unutmayın.

Kemaliye İsmini İsteyerek Alan, Vatan Sevdalısı Eğinliler

1921 yılı Ağustos ayının son haftasıdır ve  Yunan Ordusu, Ankara yakınlarına gelmek üzeredir. Millet Meclisi’nde tartışmalar vardır. Muhalifler, Mustafa Kemal Paşa’ya ithamlarda bulunurlar. Bu durumu öğrenen Eğinliler, Misak-ı Milli Derneğini kurarlar ve  Mustafa Kemal Paşa’ya bağlılıklarını bildiren yazılar yazarlar. Orduya asker ve silah göndereceklerini ve bu arada Eğin isminin değiştirilmesi talebinde bulunurlar. O sıralarda derneğin başkanı olan Hanifizade Ömer Lütfi Bey, Eğin isminin değiştirilmesi hususunda Mustafa Kemal’e bir telgraf çeker, Mustafa Kemal’in ikinci adı olan Kemal adının verilmesini talep eder.

Mustafa Kemal Paşa, kürsüde konuşurken eline bir kâğıt uzatılır. Paşa hemen okur, “Efendiler…” der, “Bizlere milletin güveninin kalmadığını söylüyorsunuz. Bakın şimdi aldığım bir telgrafı okuyacağım” ve gelen telgrafı okur. Bağlılık bildirgeleri mebusları bir nebze olsun rahatlatır.
Mustafa Kemal Paşa, ertesi gün Hanifizade Ömer Lütfi (Arıtan)’a bir telgraf çekerek hem teşekkür eder, hem de Kemal isminin Eğin’e verilmesini bildirir.

Nasıl anlamlı bir destek … Hepsinin Ruhu Şad Olsun.

Doğa Harikası Kemaliye

Erzincan’a bağlı Kemaliye (Eğin) sadece taş yoldan ibaret değil. Evet burası çok ön plana çıkmış ama Karanlık Kanyon, Apçağa Köyü, eski evleri, lök tatlısı daha neler var neler… Size ayrı bir başlıkta da size bu güzelliklerden bahsedeceğiz.